Úvodnej časti konferencie sa zúčastnili aj vrcholoví predstavitelia NKÚ, ktorí informovali odborných pracovníkov samospráv o výsledkoch kontroly, ktorá bola zameraná na Systém programového rozpočtovania v územnej samospráve.
Sumarizácia vyznela kriticky voči spôsobu prípravy, prezentácie a vyhodnocovaniu programového rozpočtovania na kontrolovaných subjektoch samosprávy. Vyčítala značnú mieru stereotypov v príprave rozpočtov a nízku výpovednú hodnotu monitorovacích a hodnotiacich správ programových rozpočtov.
Zástupcovia samospráv sa ohradili voči kritickému tónu, v ktorom sa vyhodnotenie nieslo. Už v roku 2008, teda v roku zavedenia programového rozpočtovania bolo zrejmé, že paušálny tabuľkový model pravidiel nemôže efektívne fungovať pre právne rôznorodú štruktúru a aj veľkosti miestnych samospráv. Vysoká administratívna záťaž a formalizmus celého procesu, vrátane „hodnotových“ ukazovateľov tak v praxi nespĺňa účel zavedenia programového rozpočtovania.
y
Komunálni ekonómovia uvádzajú, že rozpočet aj v programovej štruktúre má plniť všetky svoje úlohy. Má byť nástrojom finančného riadenia, má byť nástrojom fiškálnej kontroly, nástrojom zvyšovania efektívnosti rozpočtových výdavkov, nástrojom optimalizácie rozhodnutí pri prideľovaní zdrojov jednotlivým programom a tvoriť tak základ pre dlhodobé plánovanie. V neposlednom rade má byť programový rozpočet zrozumiteľný komunikačný nastroj voči verejnosti.
y
Pre dosiahnutie uvádzaných cieľov programového rozpočtovania komunálni ekonómovia odporučili zmenu metodiky programového rozpočtovania, ktorá je rovnaká a ustrnulá od roku jeho zavedenia do legislatívy. V praxi by bolo žiadúce poskytnúť samosprávam zo strany MF SR aj vzdelanie, ktoré by vyzdvihlo potrebu manažérskeho systému riadenia jednotlivých projektov programového rozpočtu.