kosice_centrum zilina

MIĽNIKY V ČINNOSTI AKE SR BOLI ODRAZOM DOBY,
V KTOREJ VYVÍJALA SVOJU ČINNOSŤ

AKE SR vznikla v septembri roku 1996. Myšlienka vzniku prišla v dobe, keď po piatich rokoch existencie samospráv odborne vyspelí pracovníci cítili potrebu komunikovať a overovať si, ako sa im v novej komunálnej ekonomike darí. Všetci totiž začínali na jednej štartovacej čiare, ktorou bol zákon 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ktorým sa samospráva na Slovensku konštituovala.

Miľniky v činnosti asociácie komunálnych ekonómov boli aj odrazom doby, v ktorej asociácia vyvíjala svoju činnosť.

Míľnik 1: Ako sme sa podieľali na procese decentralizácie a na fiškálnej reforme...

Novovytvorená Asociácia komunálnych ekonómov Slovenska začala svoju pôsobnosť v roku 1996. V tom čase prebiehali reformné procesy odštartované rokom 1990, v ktorom už bol v zákone zakotvený duálny model verejnej správy rozdelený na štátnu a samosprávnu líniu.

sipka

Autorom a lídrom procesu decentralizácie a fiškálnej reformy bol Viktor Nižnanský ako splnomocnenec vlády SR pre reformu verejnej správy a v rokoch 2003 – 2006 ako splnomocnenec vlády SR pre decentralizáciu verejnej správy. Všetky dokumenty a publikácie Viktora Nižnanského sú dostupné na jeho webe https://www.komunál.eu/sk.

Meniace sa územné koncepty rozbehnutej decentralizácie ako východiská pre následnú fiškálnu reformu vyústili v roku 2001 do prvej etapy, ktorou bolo prijatie tzv. kompetenčného zákona. Ten znamenal v nasledujúcich rokoch 2002 až 2004 prechod cca 400 kompetencií zo štátu na obce aj VÚC.

Následne pre posilnenie finančnej samostatnosti obcí a v zmysle právneho postavenia obcí plniacich originálne kompetencie a prenesený výkon štátnej správy boli dotácie nahradené podielom na daňových príjmoch v správe štátu. Financovanie územnej samosprávy tak v zásade zabezpečovala kombinácia vlastných príjmov z miestnych daní, z podielov na dani spravovanej štátom a z transferov. Prenesený výkon štátnej správy bol v zmysle Ústavy a zákona o obecnom zriadení daný ako plne hradený štátom.

Zákony schválené v NR SR boli jediným „manuálom“ aj pre nadchádzajúcu fiškálnu reformu, ktorá bola spustená k 1.1.2005. So zákonmi schválenými v roku 2004 o rozpočtových pravidlách, rozpočtovom určení výnosu daní aj o ich rozdeľovaní, ktoré zavŕšili základný koncept finančnej reformy vrátane mechanizmu fiškálneho vyrovnávania pracujú komunálni ekonómovia do dnes.

Na reformných procesoch financovania verejnej správy sa komunálni ekonómovia asociácie zúčastňovali už od roku 1999 konzultáciami na aktivitách organizovaných Úniou miest Slovenska, ako boli Iniciatíva okrúhly stôl miestnej samosprávy či Diskusné fórum Decentralizácia vecí verejných na Slovensku organizovaných M.E.S.A 10.

Rovnako v rámci vlastných konferencií asociácia opakovane poskytovala a poskytuje priestor na diskusiu s Viktorom Nižnanským, ktorý je zároveň expertom Únie miest. Skúsenosti z praxe finančného manažmentu jednoznačne a opakovane potvrdzovali potrebu reformy verejných financií.

Vytvorenie Asociácie komunálnych ekonómov ako profesijnej platformy pre vzájomnú spoluprácu, výmenu skúseností, získavanie informácii a aj možnosť vzdelania sa tak hneď po jej vzniku ukázalo ako dobrý koncept, ktorý priniesol a prináša kvalitu vo finančnom manažmente verejných financií na úrovni miestnych samospráv.

Míľnik 2: Ako sme sa podieľali na tvorbe vzdelávacích projektov pre finančný manažment a ako sme trénovali...

Systematické kroky rozvoja asociácie komunálnych ekonómov od jej založenia smerovali k potrebe vzdelávať sa. Dialo sa tak aj za podpory domácich aj zahraničných partnerských inštitúcií a expertov z oblasti miestnej samosprávy.

sipka

Najvýznamnejší vzdelávací projekt rozsahom aj obsahom bola edícia 16 manuálov pod názvom „Tréning finančného manažmentu pre miestne samosprávy“. Do tohto projektu bolo investovanej veľa expertízy a času domácich expertov z Nadácie vzdelávania, Univerzity Mateja Bela a ZMOS, ako aj expertov Medzinárodnej Asociácie City Manažérov /ICMA/, ktorí svojimi skúsenosťami prispievajú k vytváraniu a udržiavaniu prosperujúcich komunít po celom svete.

Členovia vedenia asociácie komunálnych ekonómov boli zapojení do procesu posudzovania, zosúlaďovania modulov s právnym a ekonomickým prostredím na Slovensku a v konečnom dôsledku aj projekt pre Slovensko písali a redigovali až po konečnú verziu pred vydaním.

Neoddeliteľnou súčasťou projektu, pre jeho využitie bolo vyškolenie trénerov finančného manažmentu z radov asociácie. Tí následne školili svojich kolegov na pozíciách finančných manažérov.

Na technickej stránke realizácie projektu vzdelávania sa podieľalo RVC v regiónoch. Účastníci prešli tréningovým cyklom, v rámci ktorého každá skupina v regióne absolvovala 6 tréningov, 3 trojdňové, 3 dvojdňové čo spolu predstavovalo 15 tréningových dní. Technickú realizáciu viedla Elena Žárska ako projektová manažérka, pridružená členka asociácie komunálnych ekonómov z Ekonomickej Univerzity v Bratislave .

Úspech projektu nakoniec prekročil hranice Slovenska. V upravenej verzii bol predstavený zahraničným partnerom. Niektorých tréneri asociácie školili na Slovensku, niektorých priamo v zahraničí. Celkovo bol projekt v upravenej podobe predstavený v Litve, Kazachstane, Kirgizstane, v Etiópii, Keni a neskôr aj v Rumunsku či v Moldavsku.

V rokoch 2002 a 2003 v rámci grantovej schémy OSI – Inštitútu otvorenej spoločnosti bol rozbehnutý ďalší projekt vzdelávania finančných manažérov. Tentokrát išlo o kvalifikačný projekt odbornej spôsobilosti pod názvom „Finančný manažment vo verejnej správe“. Projekt garantovalo a odborne podporilo viacero subjektov. CIPFA – Certifikovaný inštitút pre verejné financie a účtovníctvo z UK, CRS – Centrum rozvoja samospráv pod vedením riaditeľky Ľuby Vávrovej spolu s našou asociáciou komunálnych ekonómov a Univerzitou Mateja Bela Banská Bystrica. Univerzita v zastúpení IROMAR – Inštitútu rozvoja miest, obcí a regiónov pod vedením riaditeľky inštitútu Soni Čapkovej sa stala miestom štúdia pre uchádzačov o štúdium, po ukončení ktorého absolventi získali akreditovaný Certifikát odbornej spôsobilosti finančného manažéra vo verejnej správe.

V rámci spolupráce s univerzitami asociácia ekonómov bola vyzývaná navrhovať témy diplomových prác s cieľom prepojenia na problémy jednotlivých regiónov, resp. miest a obcí. Práca so študentami prebiehala aj na úrovni konzultácií, kde príspevok ekonómov z praxe bol prínosom pre obe strany.

Míľnik 3: Ako sme sa podieľali na rôznych projektoch ako ich účastníci alebo spoluautori...

Vzdelávací 5 dielny projekt, ktorý v roku 1999 absolvovali desiatky našich členov od autora Freda Fishera pod názvom „Manažment zmeny“ bol v tej dobe pre nás malou univerzitou. Obsahoval príručky vzdelávania, ktoré ani dodnes čas neprekonal - Nové prístupy k úlohám a povinnostiam manažéra miestnej samosprávy, Manažér a organizačná kultúra, Manažér ako tvorca organizačných zmien, Manažér ako vizionár a stratég a Manažér a jeho poslanie v rozvoji pracovníkov.

sipka

V tejto časti mílnikov predstavíme dvoch dôležitých podporovateľov asociácie, ktorí nás sprevádzali vo vzdelávaní a v projektových aktivitách. Odovzdávali našim členom svoje celoživotné skúsenosti získané v medzinárodnom pôsobení v riadení a rozvíjaní ekonomických a finančných manažmentov. Zároveň asociácii otvárali možnosti medzinárodnej spolupráce.

Fred Fisher absolvent niekoľkých univerzít, trojnásobný nositeľ titulu MBA a nositeľ profesúry z Univerzity v Californii bol autor a spoluautor mnohých aj vyššie uvedených komunálnych projektov. Ako dlhoročný manažér lokálnej vlády v USA, zároveň profesor pôsobiaci na Univerzite v Pittsburgu a riaditeľ profesionálneho rozvoja ICMA strávil ako líder a odborný poradca vzdelávania a aj ako tréner trénerov roky na mnohých pôsobiskách v rámci celého sveta, na Slovensku to boli 3 roky. Autorsky sa na Slovensku podieľal na mnohých projektoch, pre asociáciu komunálnych manažérov viedol osobne aj práce na príprave vyššie uvedenej edície Tréning finančného manažmentu pre samosprávu. Spoluprácu s ním ocenili nie len ekonómovia, ale i primátori a starostovia, prednostovia aj poslanci miestnych zastupiteľstiev. Jeho školiace a rozvojové publikácie boli preložené do 17 jazykov a sú používané vo viac ako 200 organizáciách v 25 krajinách, v ktorých počas života pôsobil.

V rámci ICMA spolupracoval s našou asociáciou aj ďalší líder. Terry Zerkle počas svojej dlhoročnej kariéry viedol ako vrcholový manažér veľké mestá v piatich štátoch USA. Bol absolventom Univerzity v Kentucky aj v Texase a absolvoval viacero programov na témy z oblasti rozvojových projektov týkajúcich sa miestnych samospráv. V rámci svojej kariéry bol aj prezidentom viacerých profesijných asociácií, rovnako na rôznych miestach pôsobil v mnohých výboroch a predstavenstvách. Ako reprezentant ICMA sa stal konzultantom a spojkou projektov na Slovensku, napr. projektu ekonomický rozvoj a ďalších.

V ďalších rokoch činnosti asociácie pribúdali projekty, na ktorých obsahu aj výstupoch sa rovnako podieľali členovia asociácie komunálnych ekonómov. Niektoré z nich boli zavŕšené vydávaním publikácií, ktoré šírili ďalej informácie a motivácie na nové projekty. Témou boli napr. Decentralizácia kompetencií a jej dopad na reštrukturalizáciu obecných úradov, Budovanie kontaktov pre ekonomický rozvoj, Komunikácia pre samosprávy, Manažment samospráv, Majetok obcí, ale napr. aj Cestovný ruch.

Asociácia komunálnych ekonómov vo svojej profesii ekonómov participovala aj na projekte vzdelávania komunálnych poslancov mies a obcí.

Pod názvom „Dobrý deň samospráva“ vyšiel v  náklade niekoľko desaťtisíc kusov rozsiahly sprievodca kompetenciami miestnych zastupiteľstiev. Manuál veľmi podrobne prevádzal poslancov cez všetky ekonomické a právne náležitosti potrebné pre výkon ich kompetencií v rámci pôsobenia v mestskom a obecnom zastupiteľstve.

Na projekte Benchmarking miest, organizovaný KOM – Komunálnym poradenským a výskumným centrom, a za podpory Únie miest Slovenska sa podieľali aj komunálni ekonómovia. Podstatou projektu bola možnosť porovnávať efektívnosť riadenia miest porovnávaním vybraných ekonomických ukazovateľov pri výkone kompetencií. Na projekte spolupracovalo viac než 30 slovenských miest, ktoré boli ochotné spracovať údaje o približne 160 ukazovateľoch o mestách v rokoch 2004 – 2014. Na výbere ukazovateľov ako kritickej veličiny projektu sa podieľali komunálni ekonómovia, ktorí často zisťovali, že pod rovnakým ekonomickým ukazovateľom sa neskrýval vždy rovnaký vecný obsah. Trpezlivosť v riadení projektu pri opakovanom prehodnocovaní ukazovateľov a celej zložitej schémy projektu, vrátane prispôsobovania softvérového prostredia v konečnom dôsledku umožnila výber oblastí a ukazovateľov pre porovnávanie ako ojedinelý a cenný zdroj informácií o slovenských mestách. Komplexné informácie o tomto projekte sú prístupné na https://www.komunál.eu/sk.

Míľnik 4: Ako sme organizovali medzinárodné konferencie a zahraničné stáže a výmeny

Asociácia komunálnych ekonómov s výborom NR SR pre verejnú správu a národnosti,  s Centrom asistencie pre miestne samosprávy so ZMOS a Úniou miest SR zorganizovala v júni 1998 5. dvojdňovú konferenciu asociácie s medzinárodnou účasťou na tému „Financovanie samospráv zadĺžením ?“ Cieľom konferencie bolo odpovedať na otázku z tlače, že ...“slovenským mestám sa vytýka, že finančný manažment zaostáva za potrebami a možnosťami, ktorými mestá disponujú...“

sipka

Konferencia diskutovala, prečo slovenským mestám nestačia vlastné finančné prostriedky na pokrytie zákonom daných potrieb a stále častejšie siahajú na cudzie zdroje vo forme prijímania úverov. Účastníci si okrem analytických prezentácii o vývoji a štruktúre príjmov, dlhovej zaťaženosti rozpočtov miest vypočuli aj zástupcov bánk a prednášateľov z Čiech.

O rok neskôr, v novembri 1999 Asociácia komunálnych ekonómov SR v spolupráci s Iniciatívou pre fiškálnu decentralizáciu /FDI/ zorganizovala v Bratislave trojdňovú Regionálnu konferenciu „Úloha asociácií komunálnych ekonómov pri posilňovaní demokratického riadenia na miestnej úrovni“.
Bohatú medzinárodnú účasť reprezentovali zástupcovia  krajín ako Veľká Británia, USA, Ruská republika, Česká republika, Fínsko, Maďarsko a rovnako silné zastúpenie okrem Asociácie komunálnych ekonómov mali aj spolupracujúca Ekonomická univerzita Bratislava a Univerzita Mateja Bela z Banskej Bystrice.

Zámerom konferencie bolo podporiť medzinárodný rozvoj asociácií komunálnych ekonómov ako nástroja rozvoja profesionálnych vedomostí a zručností odborníkov z oblasti miestnej samosprávy.

Zároveň zámerom bolo rozoberať kľúčové témy a skúsenosti  jednotlivých krajín z práce asociácií finančných manažérov, vrátane širších súvislostí týkajúcich sa postavenia asociácií, ich nezávislosti a možnosti podporovať reformy, miery napájania sa na európske a medzinárodné štandardy v ekonomických nástrojoch, ale aj konkrétne otázky ako napríklad úverové politiky, zodpovednosť za finančné zabezpečovanie miestnych služieb pre obyvateľov a pod..

Závery z konferencie boli v hodnotení účastníkov považované za veľmi podnetné. Vytvorili priestor na pokračovanie v spolupráci aj na bilaterálnej úrovni výmenou kontaktov a tém, ktoré boli v období rozvoja komunálneho finančného manažmentu v stredne Európe na vzostupe.

Študijné cesty na pozvanie od zástupcov ICMA – Medzinárodnej asociácie city manažérov boli v období budovania asociácií profesionálov na Slovensku organizované pre skupiny manažérov nielen ekonómov, ale aj prednostov, primátorov a aj poslancov miestnych zastupiteľstiev. Rovnako aj zástupcov ZMOS a Únie miest Slovenska.

Študijné cesty boli v prvom rade zamerané na posilnenie schopnosti slovenských profesionálnych asociácií zlepšovať svoju činnosť, získať skúsenosti s vedením asociácií, zoznámiť sa s nástrojmi efektívnej komunikácie a v konkrétnych prípadoch aj navštíviť partnerské asociácie s možnosťou zdieľať vzájomne skúsenosti. V rámci študijných programov v zahraničí sa účastníci zo Slovenska zoznamovali aj so systémom verejnej správy, či už to bolo v USA, v UK alebo v európskych krajinách ako bolo Holandsko, Nemecko či Česká republika, Sofia Bulharsko, ICMA Rumunsko.

Na základe študijných programov boli niektoré získané poznatky spracovávane do výstupov v podobe vzdelávacích projektov.

Ako príklad možno uviesť publikáciu Budovanie kontaktov pre ekonomický rozvoj. V tomto projekte asociácia následne školila na tréningoch 11 slovenských samospráv, na ktorých sa zúčastnili aj poslanci miestnych zastupiteľstiev.

Ďalšími projektami tvorenými za účasti komunálnych ekonómov boli napr. Komunikácia samospráv a Decentralizácia kompetencií a jej dopad na reštrukturalizáciu obecných úradov.

Míľnik 5: Ako sme prispievali svojimi skúsenosťami a dátami do návrhov zákonov

Asociácie komunálnych ekonómov bola jednou z hybných síl na rokovaniach na MF SR v roku 2002, kedy bol zo strany MF SR vyvíjaný tlak, aby aj miestne samosprávy boli zaradené do systému vznikajúcej štátnej pokladnice. Asociácia aktívne zasiahla, tým, že predstavila vlastné nástroje, ktorými spravuje komunálne financie.

Samosprávam hrozilo, že MF SR by riadilo a spravovalo všetky účty, finančné platby aj finančné operácie, likviditu, dlh, riziká, atď. vrátane čerpania informácií so súvisiacej dokumentácie k  rozhodovacím procesom o uvoľňovaní finančných prostriedkov.

sipka

Finanční manažéri na úrovni samosprávy už ovládali efektívne narábanie s finančnými prostriedkami a operatívne sledovali a zabezpečovali plynulý cashflow. Zhromažďovali analytické dáta a boli odborne zdatní zostavovať rozpočty a nielen sledovať čerpanie finančných prostriedkov, ale aj aktuálne zasahovať a navrhovať riešenia v prípade, že to ekonomická situácia vyžadovala. Všetky tieto možnosti, ktoré výrazne odlišovali samosprávu od štátnej správy by sa stratili v spleti administratívy sprevádzajúcej štátnu pokladnicu.

To že asociácia komunálnych ekonómov môže a dokáže priebežne pripomienkovať návrhy zákonov vyplýva prirodzene z podstaty fungovania samosprávy. Mestá a obce ako právnické osoby sui generis svoju činnosť vykonávajú výhradne na základe zákonov vydávaných Národnou radou SR, pričom medzi NR SR a samosprávou neexistuje žiadny orgán, ktorý by mal právo zákony mestám a obciam vykladať alebo ich napĺňanie vysvetliť.

Asociácia, vedomá si tejto zodpovednosti preto už po roku od svojho založenia rozhodla v roku 1997 na svojom valnom zhromaždení o prijatí právnikov za svojich riadnych členov s tým, že v tomto zmysle primerane upraví svoje Stanovy AKE SR.
V čase konštituovania právnej sekcie sa prihlásilo 22 členov z radov komunálnych právnikov.

Pripomienky k návrhu zákonov NR SR o daniach z príjmov, o nakladaní s majetkom, o výkone kompetencií v službách, k zákonu o miestnych poplatkoch či v  iných oblastiach, kde zákon nerešpektuje možnosti jeho napĺňania vecné alebo finančné, asociácia komunálnych ekonómov priebežne pripomienky predkladala a v tomto úsilí naďalej pokračuje.

Napriek tomu, že asociácie dodnes, ani po 28. rokoch svojho fungovania nezískala formálne oprávnenie predkladať pripomienky k zákonom, napĺňa túto potrebu cez  dlhoročnú odbornú spoluprácu s MF SR, prostredníctvom ktorého svoje návrhy a pripomienky zdieľa na úroveň vlády SR. Prípadne cez ZMOS a Úniu miest Slovenska, kde viacerí členovia asociácie pôsobili a pôsobia ako experti.
Zdrojom informácií z odborných konferencií asociácie sú aj Komuniké, ktoré sú zdieľané po každej konferencii.

Zdrojom informácií z odborných konferencií asociácie sú aj Komuniké, ktoré sú zdieľané po každej konferencii.

Míľnik 6: Ako sme prekonávali obmedzenia vyvolané pandémiou Covid-19

Asociácia komunálnych ekonómov v období rokov 2020 a 2021 zorganizovala všetky svoje plánované odborné konferencie. Tri z nich, 49. jesennú konferenciu v októbri 2020 a 50. jarnú a 51. jesennú v roku 2021 v rámci protipandemických opatrení absolvovali komunálni ekonómovia a pozvaní hostia online, so zachovaním plnohodnotného obsahu.

sipka

Vďaka rýchlej reakcii na okolnosti obmedzení dokázali členovia asociácie komunálnych ekonómov prostredníctvom online konferencií poskytnúť svojim členom všetky relevantné informácie pre zostavovanie rozpočtov na roky 2021 až 2023, na pripravované novely zákonov, zvlášť tých ktoré sa týkali financovania opatrení súvisiacich s pandémiou Covid-19.

Tiež Rada asociácie v uvedenom období zintenzívnila svoju činnosť vo vzťahu k svojim členom, spolupracujúcim ministerstvám či odborníkom, aby spolu hľadali východiská a riešenia pri financovaní aj organizovaní súvisiacich procesov v tomto kritickom období.

Výsledkom bolo, že asociácia spracovala a vydala manuál „Metodika pre zriadenie krízového manažmentu pre ekonomiku v súvislosti s COVID-19“. Zvýrazniť treba, že uvedených online konferencií sa zúčastnilo veľa pozvaných odborníkov, nie len z partnerských inštitúcií, ktorí prinášali nové informácie, či námety a postrehy na riešenia v krízovom období.